Προγραμματα δραστηριοτητων 2024-2025

2ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ

Μάρτιος 2025 : Εκπαιδευτικό πρόγραμμα μΝΕΤ (για Κοσμικές Ακτίνες) 

 Το 2ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Ζακύνθου  συμμετείχε και φέτος το σχολικό έτος 2024-2025, για δεύτερη συνεχή χρονιά στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Σχολικού Δικτύου από Εκπαιδευτικά Τηλεσκόπια Κοσμικών Ακτίνων και Ανιχνευτές Αστροσωματιδιακής Φυσικής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.).

Στο πρόγραμμα που διαρκεί από τον Νοέμβρη 2024 μέχρι τον Μάιο του 2025 συμμετέχουν δέκα μαθήτριες της Β’ Τάξης Λυκείου, Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, υπό την επίβλεψη του υπογράφοντα καθηγητή Φυσικής Παπαδάτου-Γιγάντε Αγησιλάου. 

Το εν λόγω πρόγραμμα στηρίζεται στην ανάπτυξη και τη μακροχρόνια λειτουργία ενός εκτεταμένου σχολικού δικτύου μNet από εκπαιδευτικά τηλεσκόπια Κοσμικών Ακτίνων, τα οποία έχουν τοποθετηθεί σε σχολεία της  Πελοποννήσου κυρίως.

Κατά την διάρκεια του Προγράμματος οι μαθητές με την καθοδήγηση του καθηγητή τους και των υπεύθυνων καθηγητών του Ε.Α.Π., πραγματοποιούσαν συναντήσεις εκτός εκπαιδευτικού ωραρίου κατά τις οποίες ήρθαν σε επαφή με την Σωματιδιακή και Αστροσωματιδιακή Φυσική.

Γνώρισαν τις κοσμικές ακτίνες, τους τρόπους ανίχνευσής τους με μεγάλα πειράματα ανίχνευσης σε όλο τον κόσμο, τα στοιχειώδη σωματίδια και τους τρόπους μελέτης τους με τους μεγάλους επιταχυντές σωματιδίων στο CERN. Το σχολείο μας συμμετείχε στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας εξ αποστάσεως τους ανιχνευτικούς σταθμούς Κοσμικών Ακτίνων και τις πειραματικές διατάξεις Αστροσωματιδιακής Φυσικής του Εργαστηρίου Φυσικής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά σε ολόκληρη την πειραματική διαδικασία από την κατασκευή, τη βαθμονόμηση και τον έλεγχο των ανιχνευτών ενός εκπαιδευτικού τηλεσκοπίου κοσμικών ακτίνων, μέχρι τη λειτουργία του και τη συλλογή των δεδομένων, η οποία ακολουθήθηκε από την ανάλυση των πειραματικών δεδομένων και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων του προγράμματος οι εννέα μαθητές  έλαβαν μέρος εξ αποστάσεως (διαδικτυακά) στην τριημερίδα που διοργάνωσε το Εργαστήριο Φυσικής του Ε.Α.Π.  με τίτλο: «Ημέρες Σωματιδιακής και Αστροσωματιδιακής Φυσικής» από 18 έως και 20 Μαρτίου 2024  στις εγκαταστάσεις του στη Πάτρα. Εκεί  συναντήθηκαν διαδικτυακά με συμμαθητές τους από όλη την Ελλάδα που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και αντάλλαξαν εμπειρίες.

Την τρίτη ημέρα  το Εργαστήριο Φυσικής του Ε.Α.Π. συμμετείχε στα  Διεθνή Masterclasses Σωματιδιακής Φυσικής του πειράματος  ATLAS στο CERN. Οι μαθητές μας παρακαλούθησαν επιστήμονες από το CERN που περιέγραψαν την  δουλειά τους και την έρευνα που γίνεται εκεί, και δέχτηκαν ερωτήσεις τις οποίες απάντησαν.

Με την βοήθεια του συγκεκριμένου προγράμματος επιτυγχάνεται η διάχυση της επιστημονικής γνώσης και πρακτικής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προσφέροντας την ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν σύγχρονες και επίκαιρες ενότητες της επιστήμης της Φυσικής και να αποκτήσουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους δέκα μαθητές μας που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα για την υπομονή, επιμονή, θέληση και ενδιαφέρον που επέδειξαν, δουλεύοντας παραπάνω από ότι ήταν υποχρεωμένοι, για την ολοκλήρωση του Προγράμματος. 

                                                                                                        Ο υπεύθυνος του Προγράμματος

                                                                                                         Παπαδάτος-Γιγάντες Αγησίλαος

                                                                                                                        Φυσικός MSc

Μάρτιος 2025 : Συμμετοχή  1ο Φεστιβάλ Ενεργού και Αλληλέγγυου Μαθητή-Πολίτη

Το 1ο Φεστιβάλ Ενεργού και Αλληλέγγυου Μαθητή-Πολίτη, το οποίο έλαβε χώρα την Παρασκευή 09 Μαΐου 2025, αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές/τριες του 2ου Γενικού Λυκείου Ζακύνθου να παρουσιάσουν τις δημιουργίες τους, οι οποίες υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και της θεματικής ενότητας «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του νέου Προγράμματος Σπουδών (ΦΕΚ 6048/τ. Β’/01-11-2024)

Η ιδέα του Μαθητικού Φεστιβάλ αρχικά προτάθηκε από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Κοινωνικών Επιστημών-ΠΕ78 και Επόπτρια Ποιότητας Πρέβεζας κ. Φωτεινής Δημακοπούλου, ενώ καθοριστικής σημασίας για την πραγματοποίησή του υπήρξε η συνδρομή της Διεύθυνσης Δ.Ε. Ζακύνθου, του Διευθυντή κ. Διονυσίου Πόθου, καθώς και της Επόπτριας Ποιότητας Εκπαίδευσης και Συμβούλου Εκπαίδευσης των Φιλολόγων-ΠΕ02 κ. Φιλιππίτσας-Φραγκίσκης Μάργαρη.

Οι μαθητές/τριες του σχολείου μας συμμετείχαν με θεατρικό δρώμενο, τη ζακυνθινή ομιλία «Ο Ντοτόρος» του Ν. Γουσέτη, με παραδοσιακό χορό (λεβαντίνικος) και με εικαστικές δημιουργίες, ενώ ομάδα εθελοντών του Ερυθρού Σταυρού, αποτελούμενη από μαθητές/τριες του 2ου Γενικού Λυκείου ήταν υπεύθυνη για την υγειονομική περιφρούρηση του Φεστιβάλ.

Επιπλέον το σχολείο μας συμμετείχε με τις εισηγήσεις των επιστημονικά υπευθύνων του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Ζακύνθου «Η Στοργή» κ. Δήμητρας Μαργαρη, και κ. Ιωάννη Βυθούλκα με θέμα: «Ψυχική υγεία -Ψυχική ανθεκτικότητα».

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά:

  • Όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες για την πολύτιμη συμμετοχή και τον ενθουσιασμό τους,
  • Τον Διευθυντή του 2ου Γενικού Λυκείου, κ. Μουζάκη Παναγιώτη για την υποστήριξη του,
  • Την Ομάδα Εθελοντών Μαθητών/τριων του 2ου Γενικού Λυκείου και την καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής του 2ου Γενικού Λυκείου κ. Μαριέττα Λιβέρη για την πολύτιμη εθελοντική τους προσφορά,
  • Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Ζακύνθου «Η Στοργή» για την ψυχική ενδυνάμωση των εφήβων,
  • Τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σαρακινάδου με υπεύθυνο χοροδιδάσκαλο τον κ. Διονύσιο Αρκαδιανό για την παροχή των τοπικών παραδοσιακών ζακυνθινών φορεσιών,
  • Το Μουσικό Σχολείο Ζακύνθου για τη φιλοξενία,
  • Τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων 2ου Γενικού Λυκείου για τη δωρεάν παροχή κερασμάτων στους παρευρισκόμενους.

Η ανταπόκριση και η ενεργή συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας της Ζακύνθου μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε με ενθουσιασμό την προσπάθεια ενδυνάμωσης της δημοκρατικής παιδείας και της κοινωνικής ευαισθησίας των νέων.

Με ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια συνεχίζουμε να προάγουμε τις αξίες της κοινωνικής υπευθυνότητας και της ενεργού πολιτειότητας, στην οποία οι μαθητές/τριες μας αποτελούν τον πυρήνα της αλλαγής.

Η Συντονίστρια εκπαιδευτικός και μέλος της οργανωτικής επιτροπής

Σεληνιωτάκη Βασιλική

ΠΕ78 – Κοινωνιολόγος 2ου Γενικού Λυκείου Ζακύνθου

Στον ακόλουθο σύνδεσμό θα δείτε την παρουσία του σχολείου μας στο Φεστιβάλ: https://drive.google.com/file/d/1MNg9RVfC7fn3hSMg5Dzp8kDKfF2NYug0/view?usp=sharing

Μάρτιος 2025 : Συμμετοχή  στο 4ο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο της ELEMASYN® στην Πάδοβα της Ιταλίας

Κατόπιν προσκλήσεως, το σχολείο μας, το 2ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Ζακύνθου, συμμετείχε με επιτυχία στο 4ο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο της ELEMASYN®, που διεξήχθη στην Πάδοβα της Ιταλίας, από 04 έως 09 Μαρτίου 2025, στο Padova Congress Center.

Το Συνέδριο έλαβε χώρα υπό την Αιγίδα του Γενικού Γραμματέα του Συμβουλίου της Ευρώπης, του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών και του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης με τη συμμετοχή μαθητών/τριων Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, την Αλβανία, τη Γερμανία, την Κροατία, την Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Το θέμα του 4ου Διεθνούς Μαθητικού Συνεδρίου ήταν: «Διαφυλάσσοντας το Παρελθόν – Καλωσορίζοντας το Μέλλον: Ανακαλύπτουμε, Μελετάμε, Προστατεύουμε τους Θησαυρούς της Παγκόσμιας Κληρονομιάς».

Πρόκειται για ένα σημαντικό, από πολλές απόψεις, εγχείρημα για τους μαθητές/τριες μας, οι οποίοι συμμετείχαν για τρίτη συνεχή φορά σε μια τέτοια διοργάνωση αποκομίζοντας σημαντικές εμπειρίες.

Το σχολείο μας συμμετείχε με σαράντα επτά (47) μαθητές/τριες από την Α΄ και Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου, με παρουσίαση μακέτας με θέμα «Η Ζάκυνθος την Περίοδο της Ενετοκρατίας». Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν σε μακέτα τρία κτήρια της Ζακύνθου που κτίστηκαν την περίοδο της Ενετοκρατίας και που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του νησιού. Πρόκειται για το ενετικό φρούριο, τον Ναό του Αγίου Νικολάου του Μώλου και το ενετικό υδραγωγείο. Επίσης, δύο από τους μαθητές/τριες ήταν ενδεδυμένοι με στολές από το Βενετσιάνικο Γάμο, ζωντανεύοντας τη Ζάκυνθο εκείνης της περιόδου, δίνοντας έτσι ένα ιδιαίτερο χρώμα στην παρουσίαση. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές/τριες, κατασκεύασαν κωδικούς QR που συνόδευαν τα κτήρια της μακέτας με πληροφορίες στα Ελληνικά και Αγγλικά τις οποίες συγκέντρωσαν και συνέταξαν οι ίδιοι. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες, σύμφωνα με τους κανόνες συμμετοχής του συνεδρίου, δημιούργησαν βίντεο που αποτυπώνει τα στάδια εκπόνησης της εργασίας τους το οποίο θα αναρτηθεί στο επίσημο κανάλι της ELEMASYN® στο διαδίκτυο.

Η παρουσίαση έγινε την Παρασκευή, 07 Μαρτίου 2025 και ώρα 10.00 στο Padova Congress Center και περιελάμβανε παρουσίαση της μακέτας από τους μαθητές/τριες στον εκθεσιακό χώρο του συνεδρίου. Μετά την παρουσίαση, οι μαθητές/τριες δέχθηκαν ερωτήσεις σχετικά με την εργασία τους, παρακολούθησαν τις παρουσιάσεις των μαθητών/τριων από άλλα σχολεία και συνδιαλέχθηκαν μαζί τους, ανταλλάσσοντας πολύτιμες γνώσεις γύρω από τις εργασίες τους και τον τρόπο εκπόνησής τους. Η προετοιμασία της συμμετοχής μας έγινε με την ευθύνη και την καθοδήγηση της παιδαγωγικής ομάδας, την οποία απαρτίζουν οι ακόλουθοι εκπαιδευτικοί του σχολείου:

  • Ράμμου Κωνσταντίνα, κλ. ΠΕ06 – Αγγλικής Φιλολογίας
  • Αρβανιτάκη Διονυσία, κλ. ΠΕ86 – Πληροφορικής
  • Τσιάρα Νικόλαο, κλ. ΠΕ86 – Πληροφορικής
  • Ξένο Δημήτριο, κλ. ΠΕ06 – Αγγλικής Φιλολογίας

Οφείλουμε θερμές ευχαριστίες, στον κ. Μάνεση Σάββα για την άμεση ανταπόκρισή του στο κάλεσμά μας και την πολύτιμη βοήθειά του ως προς την καθοδήγηση των μαθητών/τριων προκειμένου να εκπονήσουν την εργασία τους.

Ευχαριστούμε θερμά τη Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ζακύνθου και την κ. Ρέτση Ζωή για την πολύτιμη βοήθειά τους προς τους μαθητές/τριες μας, ώστε να συγκεντρώσουν πληροφορίες για την εργασία τους.

Η συμμετοχή του σχολείου μας στο Συνέδριο ευχόμαστε να αποτελέσει θεσμό για πολλά σχολικά έτη δίνοντας με αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες μας να αποκομίζυν πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις αποκτώντας ταυτόχρονα και κοινωνικές δεξιότητες.

Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους συνέβαλαν στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση του προγράμματος.

Μάρτιος 2025 : Η ενσυναίσθηση ως αντίδοτο στη βία

Στις 18 Μαρτίου το Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών Δήμου Ζακύνθου συμμετείχε σε εκπαιδευτική δράση του σχεδίου ανάπτυξης και ενίσχυσης ενεργού πολιτειότητας με τίτλο «Η ενσυναίσθηση ως αντίδοτο στη βία», η οποία απευθυνόταν σε μαθητές/τριες Α’ Λυκείου του 2ου Γενικού Λυκείου Ζακύνθου, με διοργανώτρια καθηγήτρια την κα Σεληνιωτάκη Βασιλική, Κοινωνιολόγο και υπεύθυνη σχολικής ζωής Α’ Λυκείου.

Πιο συγκεκριμένα, διεξήχθη βιωματικό εργαστήριο βάσει του οποίου η νομικός του Κέντρου παρουσίασε μελέτη περίπτωσης ενδοοικογενειακής βίας με θύματα τη σύζυγο- μητέρα τριών ανηλίκων τέκνων, τα ανήλικα τέκνα της και τους γονείς της και δράστη το σύζυγο. Με αυτό το διαδραστικό τρόπο, οι συνολικά 50 συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες μπόρεσαν να εντοπίσουν τις επιμέρους μορφές της (σωματική, ψυχολογική, σεξουαλική και οικονομική), διαπίστωσαν τις επιβαρυντικές σωματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις της στα μέλη της οικογένειας που την υφίστανται είτε ως θύματα είτε ως μάρτυρες και συνειδητοποίησαν ότι τα έμφυλα στερεότυπα είναι υπεύθυνα για την εκδήλωση του κοινωνικού φαινομένου της ενδοοικογενειακής βίας.

Στη συνέχεια, η νομικός μίλησε για τη διαρκή προσπάθεια της ελληνικής πολιτείας να συμβάλλει μέσω του επικαιροποιημένου Ν. 3500/2006 στην πρόληψη και αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας, υλοποιώντας έτσι συνταγματικές υποχρεώσεις της -μεταξύ άλλων- για παροχή αυξημένης προστασίας στην οικογένεια, την παιδική ηλικία και τα ηλικιωμένα άτομα (άρθρο 21 Σ.), απαγόρευση κάθε σωματικής κάκωσης ή βλάβης της υγείας, άσκησης ψυχολογικής βίας και κάθε προσβολής προσωπικότητας (άρθρο 7 παρ. 2 Σ.) και απόλαυση ίσων δικαιωμάτων και ίσης μεταχείρισης από άνδρες και γυναίκες σε όλες τις πτυχές της ζωής τους (άρθρο 4 παρ. 2 Σ.). Με άλλα λόγια, οι μαθητές/τριες κατανόησαν ότι από το 2006 η ενδοοικογενειακή βία δεν είναι ιδιωτική υπόθεση και άρα, κατ’ έγκληση διωκόμενο έγκλημα δυνάμενο να καταγγελθεί μόνο από το ίδιο το θύμα. Αντιθέτως, συνιστά σοβαρή κοινωνική παθογένεια γεγονός που εξηγεί την αναγωγή της σε αυτεπαγγέλτως διωκόμενο έγκλημα που διώκεται ποινικά με μήνυση από οποιονδήποτε ενεργό πολίτη, ανεξαρτήτως ηλικίας, το αντιληφθεί. Τέλος, έγινε αναφορά στην ποινική μεταχείριση ανηλίκων που έχουν συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας τους όταν οι ίδιοι διαπράττουν αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας.

Το Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών Δήμου Ζακύνθου, δια της νομικής συμβούλου Πέττα Κατερίνας, θα ήθελε να ευχαριστήσει ιδιαιτέρως τον Διευθυντή και την Κοινωνιολόγο του 2ου Γενικού Λυκείου Ζακύνθου, κο Μουζάκη Παναγιώτη και κα Σεληνιωτάκη Βασιλική, αντίστοιχα, για την πρόσκληση και την άριστη συνεργασία, καθώς και τους μαθητές/τριες με τους/τις εκπαιδευτικούς τους που παρευρέθηκαν στην εκπαιδευτική δράση.

Με εκτίμηση τα Στελέχη του Συμβουλευτικού Κέντρου

Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης Γυναικών Θυμάτων Βίας Δήμου Ζακύνθου

Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες παρέχονται δωρεάν και καλύπτονται από το απόρρητο της συμβουλευτικής.

  • Γαϊτάνι (Κοινοτικό Γραφείο), 29 100 Ζάκυνθος
  • Τηλ/Fax.: 26950 25997
  • Ε-mail: symvouleftikozakynthos@gmail.com
  • Ώρες Λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 07:00 – 17:00

Δεκέμβρης 2024 : Μιά επίσκεψη στον κήπο της φθοράς

Εντυπώσεις και σκέψεις από την εκπαιδευτική επίσκεψη του τμήματος Β5 του 2ου ΓΕΛ Ζακύνθου στο Α’ Νεκροταφείο Ζακύνθου στο πλαίσιο του προγράμματος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λιθακιάς

 Η ταφή των νεκρών. Ηθική υποχρέωση, συναισθηματική αναγκαιότητα, υγειονομική μέριμνα, κοινωνική εκδήλωση, θρησκευτική επιταγή, βάση του ανθρώπινου πολιτισμού. Η ταφή των νεκρών έχει βαθιά και πολυδιάστατη σημασία, που εκτείνεται πολύ πέραν της προστασίας της δημόσιας υγείας, και για τις περισσότερες κοινωνίες αποτελεί θεμελιώδες μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας.

 Με τον θάνατο το ανθρώπινο σώμα, που υπήρξε το περιτύλιγμα της ζωής, μεταμορφώνεται τελειωτικά, αρχίζει να χωνεύει τον ίδιο του τον εαυτό. Η ταφή εξυπηρετεί την ανάγκη πρακτικής διαχείρισης αυτής της μεταβολής, θεωρείται όμως πρωτίστως χρέος με ηθικό περιεχόμενο, ένδειξη τιμής προς αυτόν που απεβίωσε  και αποδοχής της ζωής που έζησε. Με αυτή την ύστατη φροντίδα, οι ζωντανοί εκφράζουν την αναγνώριση της ύπαρξης και της αξίας του. Και οι οικείοι με την οριστικότητα της ταφής δύνανται να αποδεχτούν τον θάνατο και να βιώσουν με τρόπο υγιή το πένθος. Η τελετουργία γύρω από αυτήν επιτρέπει στους ανθρώπους να χειριστούν την απώλεια με τρόπο που προάγει τη θεραπεία της ψυχής και της κοινότητας.

Η ιστορία της Αντιγόνης, την οποία οι μαθητές διδάσκονται στη Β’Λυκείου, αναδεικνύει- μέσα στην πολλαπλότητα των νοημάτων της- την προσήλωση στο καθήκον της ταφής του νεκρού αδελφού της, Πολυνείκη, παρά τη ρητή απαγόρευση του Κρέοντα, ως αδιαπραγμάτευτο χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς. Είναι η κορυφαία πράξη της ηρωίδας, σύνοψη της ύπαρξής της, που επιτελείται από τη θέση και την ιδιότητα της ζωντανής: το χρέος της ταφής του νεκρού αφορά αυτονόητα μόνο όσους αναλαμβάνουν πλήρως και μέχρις εσχάτων την ιδιότητα του ηθικώς ζώντος στο πλαίσιο του δεσμού με το έτερον του ζώντος, τον νεκρό. Η θαρραλέα ανάληψη των συνεπειών της πράξης της ολοκληρώνει την κατάφασή της ηρωίδας στην έμπρακτη ελευθερία του ζώντος υποκειμένου.

 Στις περισσότερες θρησκείες, η ταφή έχει συνδεθεί με την πίστη στη μεταθανάτια ζωή  ή στη διαδικασία της μετάβασης του πνεύματος από το φυσικό στο υπερφυσικό πεδίο, στο επέκεινα. Η ταφή προσλαμβάνει χαρακτήρα τελετής που διευκολύνει την ειρηνική απομάκρυνση της ψυχής από τον κόσμο των ζωντανών.

Οι ταφικές συνήθειες είναι συνήθως πολιτισμικά καθορισμένες, ενώ συνδέονται και με την κοινωνική διαστρωμάτωση. Κάθε κοινωνία, σε κάθε εποχή έχει διαφορετικούς τρόπους και τελετές για την ταφή, οι οποίοι συνήθως αντανακλούν τις πεποιθήσεις, τις αξίες και την αισθητική της.

Συνολικά, η ταφή των νεκρών αποτελεί μια πράξη υψηλού συμβολισμού που ενσωματώνει σεβασμό, πίστη, κοινωνική οργάνωση και πρακτική ανάγκη και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη εμπειρία και τις αντιλήψεις γύρω από τον θάνατο και -εντέλει τη ζωή- που νομοτελειακά τον εμπεριέχει.

Οι χώροι ανάπαυσης των νεκρών, τα κοιμητήρια, είναι μνημεία πολιτισμού με αδιαμφισβήτητη αξία, καθώς αποτελούν ένα συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην ιστορία, την τέχνη, την κοινωνία και τις παραδόσεις μιας κοινότητας. Ένα αληθινό υπαίθριο μουσείο, που από το 1871 φιλοξενεί ταφικά μνημεία μεγάλης ιστορικής και καλλιτεχνικής σημασίας, είναι το Α΄ Νεκροταφείο Ζακύνθου, διαχρονικό τοπόσημο στο νότο, στις παρυφές της πόλης. Πρόκειται για μία ανοιχτή γλυπτοθήκη που εκτείνεται σε 70 στρέμματα, για να συμπεριλάβει ταφικά έργα σημαντικών καλλιτεχνών, όπως ο Γιώργος Δημητριάδης και ο Ιάκωβος Μαλακατές, αλλά και λαϊκών τεχνιτών του νησιού, όπως των σιδηρουργών που εξειδικεύονταν στους σταυρούς και τα κιγκλιδώματα. Η ταφική γλυπτική υπηρετεί εδώ άριστα τους δύο βασικούς της σκοπούς: ως τέχνη λειτουργική δημιουργεί το σήμα κάθε τάφου, το δώρο προς τον νεκρό από τους δικούς του ανθρώπους, απόγονοι των οποίων μπορεί να ζουν ακόμη, ενώ παράλληλα προσφέρει αισθητική απόλαυση και συγκίνηση στη θέα καλλιτεχνημάτων υψηλής έμπνευσης και τεχνικής. Σαφώς λιγότερο προβεβλημένο και γνωστό από το Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, το ιστορικό κοιμητήριο της Πόλης της Ζακύνθου είναι ένας εφάμιλλης αξίας κήπος γλυπτών, αλλά περισσότερο ένας τόπος μνήμης με μεγάλη συμβολική αξία.

Επισκεφθήκαμε το Α’ Νεκροταφείο Ζακύνθου ένα πρωινό του Δεκεμβρίου του 2024 στο πλαίσιο του προγράμματος Τοπικής Ιστορίας του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λιθακιάς «Η υπαίθρια γλυπτοθήκη του Κοιμητηρίου Ζακύνθου». Ο ήλιος είχε βγει αδύναμος, ένα πέπλο ομίχλης κάλυπτε τους λόφους που οριοθετούν την πόλη στα βόρεια, ενώ τα φυτά και τα μνημεία έσταζαν από την πρωινή υγρασία. Ήμασταν στον παπαδιαμαντικό κήπο της φθοράς. Με αφορμή τον θάνατο όμως, θα μιλούσαμε για τη ζωή και για τα έργα των ανθρώπων.

Οι τάφοι, οι επιτύμβιες στήλες, τα γλυπτά και τα αρχιτεκτονικά στοιχεία με τη βοήθεια των υπευθύνων του εκπαιδευτικού προγράμματος κ. Πηνελόπης Αβούρη, κ.Αναστασίου Βισβάρδη και κ. Ιωάννας Νικολοπούλου έγιναν εύγλωττοι μάρτυρες της εποχής δημιουργίας τους και μας έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες για την ιστορία της κοινότητάς μας, καθώς και για την εξέλιξη της τέχνης, της γλυπτικής και της αρχιτεκτονικής. Η προσεκτική παρατήρηση των μνημείων αναδείκνυε με ενάργεια τις κοινωνικές σχέσεις, τις σχέσεις εξουσίας και την κοινωνική διαφοροποίηση. Η θέση ενός τάφου, η πολυτέλεια ενός μνημείου ή η απλότητα ενός άλλου, παρείχε ενδείξεις για την κοινωνική θέση των ατόμων που ετάφησαν εκεί, τις ασχολίες τους, την οικονομική τους κατάσταση ή τον ρόλο τους στην κοινωνία. Στην περιήγησή μας στο κοιμητήριο εξάλλου, συναντήσαμε στις επιγραφές πολλά γνωστά ονόματα από τον χώρο των γραμμάτων, των τεχνών, της πολιτικής και της οικονομίας του τόπου. Με βάση την εμπειρία μας, διαμορφώσαμε μία άλλη εκδοχή της τοπικής ιστορίας και σχηματίσαμε μία εντύπωση για την κουλτούρα και τον τρόπο ζωής της προσεισμικής  Ζακύνθου καθώς και για τις κοινωνικές αντιλήψεις για τον θάνατο και τη μνήμη.

  Επιπρόσθετα, μέσα από τις επιγραφές, τα ονόματα των τεθνεώτων και τα συναισθηματικά ή φιλοσοφικά μηνύματα στις ταφόπετρες και τις  επιτύμβιες στήλες αποκομίσαμε μία μοναδική αίσθηση για την προσωπική και οικογενειακή ιστορία των προκείμενων νεκρών. Εντέλει, κάθε τάφος είναι ένα αληθινό «μνημείο» για την ίδια την ανθρώπινη ζωή.

Η σύντομη επίσκεψη μας όμως, γέννησε ένα πλαίσιο προβληματισμού σε σχέση με την έμπρακτη έκφραση του οφειλόμενου σεβασμού στους νεκρούς, ο οποίος αποτελεί δείκτη πολιτισμού μιας κοινωνίας, επομένως και της δικής μας. Το Α’ Νεκροταφείο της Ζακύνθου χρήζει πολύ μεγαλύτερης προσοχής και φροντίδας από τους αρμόδιους φορείς. Ταφικά μνημεία, έργα σπουδαίων καλλιτεχνών από μάρμαρο και άλλα υλικά καλύπτονται από βρύα και λειχήνες, παραδίδονται στη μούχλα, τη σκωρία, τις στρώσεις ρύπων και αφήνονται να καταρρεύσουν. Τάφοι επιφανών οικογενειών, οι οποίοι δεν έχουν απογόνους, ή αυτοί βρίσκονται μακριά και δε δύνανται να μεριμνήσουν για τη συντήρηση τους, είναι αμετάκλητα αφημένοι στη φθορά του χρόνου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον τάφο των Σιγούρων, της οικογένειας του πολιούχου μας, Αγίου Διονυσίου. Η καθολική εκκλησία του κοιμητηρίου είναι ερειπωμένη και χωρίς σήμανση ως ιερό μνημείο. Κάπου παραδίπλα είναι στοιβαγμένοι ως απορρίμματα, σκουριασμένοι και στραβωμένοι, οι περίφημοι, ζακυνθινοί σιδερένιοι σταυροί, για τους οποίους ο Διονύσιος Ζήβας είχε αφιερώσει ολόκληρο κεφάλαιο στη μελέτη του «Ζακυνθινά Αρχιτεκτονικά Σύμμικτα», χαρακτηρίζοντάς τους κατασκευές αυτόνομες, έργα τελειωμένα και πλήρη, σπουδαίων ζακυνθινών τεχνιτών. Και οι νεότεροι τάφοι όμως συνωστίζονται άναρχα σε πολλά σημεία του νεκροταφείου, πνίγονται από τη λάσπη και τα αγριόχορτα.

Γνωρίζουμε πως η κατάσταση στο νεκροταφείο επιδεινώθηκε από το χτύπημα του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανού» τον Σεπτέμβριο του 2020, όμως αυτό δεν μπορεί να αποτελεί εύλογη εξήγηση, και πολύ περισσότερο δικαιολογία, για την εικόνα που αντικρίζει σήμερα ο επισκέπτης. Έπρεπε να έχουν γίνει πολλά περισσότερα για την αποκατάσταση των ζημιών από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, τη συντήρηση των μνημείων και την καθαριότητα. Είναι κρίσιμο να διασφαλιστεί πρωτίστως ο συστηματικός καθαρισμός, η αποψίλωση της άγριας βλάστησης και η εξομάλυνση των μονοπατιών σε επίπεδο στοιχειώδους συντήρησης του χώρου. Από εκεί και πέρα, μία ολική μελέτη αποκατάστασης θα ανέστρεφε την προϊούσα φθορά και θα δημιουργούσε προϋποθέσεις σύνδεσης του Α’ Νεκροταφείου Ζακύνθου με ευρωπαϊκά ή διεθνή δίκτυα ιστορικών κοιμητηρίων. Θεωρούμε πως αυτές οι ενέργειες αποτελούν δείγμα του οφειλόμενου σεβασμού προς τους ανθρώπους που δεν είναι πια κοντά μας, την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου μας. 

Οι μαθητές του τμήματος Β5 του 2ου ΓΕΛ Ζακύνθου

Η υπεύθυνη καθηγήτρια: Καλλιντέρη Μαρίνα